• ראשי
  • מי צריך ביטוח אחריות מקצועית

מי צריך ביטוח אחריות מקצועית

ביטוח אחריות מקצועית הוא ביטוח נדרש לכל בעל עסק ונותן שירות, במתחם מבקרים פיזי או באמצעות שירותים דיגיטליים. יחד עם זאת, לא כל סוגי העסקים חשופים לאותם סיכונים, וביטוח אחריות מקצועית אינו מוצר מדף, וברכישתו חשוב לבנות פוליסה מותאמת אישית הן בסוגי הכיסויים שהיא כוללת והן בעלויות הפוליסה

מהו ביטוח אחריות מקצועית

ביטוח אחריות מקצועית הוא ביטוח עסקי, המספק לבעל העסק הגנה מפני תביעה הנוגעת לשירות אשר ניתן על ידם, בשל רשלנות מקצועית, אי עמידה בסטנדרטים הנדרשים מהם, או כל התנהלות אשר לטענת התובע נפל בה פגם- והביאה לפגיעה בו.

סוגי ביטוחים בתחום האחריות המקצועית

בין הענפים והתחומים אשר ידועים כבעלי סיכון וריבוי תביעות כנגד בעלי העסקים:

ביטוח אחריות מקצועית לרופאים

ההשכלה הרחבה, שנות ההתמחות הארוכות ואף הניסיון המקצועי המצטבר, אינם מהווים הגנה אוטומטית לרופאים מפני טעויות אנוש, טעויות בשיקול הדעת, היסח הדעת וחוסר תשומת לב.

רופא אשר מועסק במסגרת מוסד רפואי דוגמת בית החולים או אחת מקופות החולים- יזכה במרבית המקרים להגנה על ידי המוסד הרפואי אשר מעסיק אותו. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי תחום הרשלנות הרפואית טומן בחובו דקויות ומורכבויות רבות, ועצם ההעסקה תחת גוף-מוסד רפואי לבדה, אינה מהווה הגנה מספקת.

ככלל, הכתובת לתביעה של מטופל אשר רואה עצמו כנפגע רשלנות רפואית, הוא המוסד הרפואי אשר העניק לו את השירות. במסגרת תביעה כזאת יעמוד הרופא המטפל אל מול בחינה מעמיקה של התנהלותו, תוך סיכון שמו הטוב ומקום עבודתו. למרות שהחבות במקרה של הצלחת התביעה, בבית משפט או באמצעות הגעה להסדר, תעמוד כנגד בית החולים/המוסד המטפל, ייתכן גם מצב של תביעה אישית במקרה של הוכחת רשלנות אישית המנותקת ממדיניות ומנהלי המוסד.

ביטוח אחריות מקצועית לרופאים המועסקים נרכש לראש על ידי המוסד המעסיק עצמו וכחלק מאחריות שילוחית לה הוא כפוף.

רופאים אשר פועלים במסגרת פרטית, בעלי קליניקות ומרפאות טיפוליות פרטיות, מספקים מענה באופן ישיר באמצעות מתן ייעוץ אישי ו/או אף במסגרת ביקורי בית, חשופים אף יותר לתביעות אישיות בגין רשלנות מקצועית, וביטוח אחריות מקצועית מהווה חלק בלתי נפרד מן הכלים המקצועיים וההוצאות התפעוליות שלהם.

ביטוח אחריות מקצועית לעורכי דין

שירות של עורך דין דורשים את הבאת מיטב הידע, הניסיון והכישורים המקצועיים שלו, בוודאי במקרים מורכבים ובתחומים בעלי משמעות הרת גורל, דוגמת:

ייצוג בהליכים פליליים כאשר החופש האישי של הלקוח המיוצג עומד על הפרק

ליווי וייעוץ בסכסוכי משפחה בהם הלקוח המיוצג נלחם על מעמדו במשפחה, הסדרי ראייה ושהות וקביעת משמורת על ילדיו, לצד סוגיות ממון ורכוש.

ליווי וייעוץ בעסקאות מיזוג/קניה/רכישת חברות ועסקאות תאגיד- בעלות מורכבויות חוקיות וחוזים בהיקף כלכלי עצום.

ליווי וייעוץ עסקאות נדל"ן מורכבות וחוזים בסכומי כסף משמעותיים.

יחד עם זאת, שירותי עורך דין וייצוג שלו אינם בבחינת תעודת ביטוח, ובמקרים רבים למרות עבודתו המסורה ולמרות המלצותיו אשר ניתנו בתום לב, עשוי הלקוח המיוצג למצוא עצמו מתוסכל מן התוצאה וההכרעה בעניינו.

תביעה אישית כנגד עורך דין עשויה לטעון לרשלנות מקצועית, ולהטיל על עורך הדין את הפסד ההון, הרכוש או כל משמעות אחרת הנוגעת לתוצאות התנהלותו לכאורה, כתביעת נזיקין.

למרות יכולותיו של עורך הדין להגן על עצמו בהיבט המשפטי, הליך כזה יוכל לשאוב ממנו זמן רב, לפגוע במוניטין שלו ובפרנסתו, ותוצאותיו לוט בערפל וכפופות לשיקול דעתו של השופט מולו יתבקש לתת את הדין. ביטוח אחריות מקצועית מתאים יאפשר לעורך הדין להתמודד עם כל תביעה ותואנה, הן באמצעות ניהול הליך משפטי והן באמצעות הסדר, כאשר חברת הביטוח תהה האחראית לחבות סכום הפיצוי במידה וייקבע כזה.

ביטוח אחריות מקצועית לעיתונאים/אנשי תקשורת

עיתונאים, בלוגרים (שהם עיתונאי האינטרנט בעידן החדש), יוצרי תוכן, כתבים ומומחי תקשורת אחרים, עובדים לרוב במתכונת של פרי לאנסרים במיקור חוץ, מספקים תוכן לפלטפורמות חיצוניות כנגד חשבונית, וחתומים על כל מידע ותוכן אשר יצרו ופורסם לציבור.

מעמד זה אינו מעניק להם את הגנת האחריות השילוחית בפרסום בעיתונות הכתובה ובפורטלים ואתרים מובילים, ואחת מן התביעות הנפוצות כנגדם היא תביעת הוצאת דיבה ולשון הרע. ככל שהמידע אשר פרסמו לוקה באמינותו, וככל שיהיה מי שעשוי לראות עצמו נפגע כתוצאה מן הפרסום, חשוב הכותב/היוצר לתביעת נזיקין אישית.

מלבד כלים לבחינת מקורות וידיעות, ומיומנויות ניסוח אשר עשויות להוות הגנה משפטית בפני עצמן בעת הצורך, ביטוח אחריות מקצועית להגנה מפני תביעות נזיקין שעשויות להגיע לכדי סכומים מופקעים, הוא כלי ההגנה המיטבי הנדרש עבורם.

ביטוח אחריות מקצועית ליועצים פיננסיים

תחת היועצים הפיננסיים נמצאים גם מנהלי תיקי השקעות, יועצי השקעות, רואה חשבון, יועצי מס ובעלי תפקידים רבים נוספים אשר לשירות אותו הם מספקים השפעה על כיס לקוחותיהם.

החלטה שגויה או תחזית שלא התממשה בתחום ההשקעות עשויה להוביל לאובדן ולהפסד של עשרות ומאות אלפי שקלים למשקיע, ולמרות הבנת הפלטפורמה, יהיה מי שיבקשו לבוא חשבון ויחפשו כתובת להיפרע ממנה כמענה להפסד הכואב. בין אם מדובר בטעות אנוש, במחקר רופף ולא מעמיק ובין אם בעבודה מקצועית שבוצעה נאמנה ונתקלה במאפייני שוק דינמי, התמודדות עם תביעת נזיקין המטילה דופי ביכולת האישית ובביצועים המקצועיים אינה דבר נעים, והפסד בתביעה כזאת אף פחות נעים.

ביטוח אחריות מקצועית הוא למעשה הגב של המומחים והיועצים, אשר בזכות מעטפת ומימון של עלויות הייצוג והמשפט אינם ממהרים להתפשר, ועומדת לזכותם האפשרות להגן על שמם הטוב, ואף לספוג את עלות הפיצוי במידה ואכן יימצאו כרשלנים בתביעה.

ביטוח אחריות מקצועית נתפר באופן אישי למידות המבוטח, להיקף הסיכון ולבית העסק וחשוב לרכוש ביטוח כזה באמצעות סוכן ביטוח אשר מתמחה בביטוחים לעסקים ובביטוח אחריות מקצועית בפרט.

שאלות ותשובות בנושא ביטוח אחריות מקצועית

1. כמה עולה ביטוח אחריות מקצועית לקוסמטיקאית?

עלות הביטוח אינה אחידה ונקבעת בהתאם לאופי המקצוע והסיכונים, לגובה הפוליסה ולפרמטרים נוספים. מומלץ לערוך סקר שוק בין חברות הביטוח או לעבוד עם סוכן/ת ביטוח אשר בוחן הצעות וכדאיות מול מספר חברות ביטוח לקבלת ההצעה הטובה ביותר.

2. מה מכסה ביטוח אחריות מקצועית?

ביטוח אחריות מקצועית יכסה עלויות הגנה משפטית במקרה של תביעה, וכן את עלות הפיצוי על פי פסק דין משפטי או בהסדר חתום בין הצדדים, בהתאם לתקרת סכום הביטוח כפי שנקבע בפוליסה.

3. האם ביטוח עסקי כולל בתוכו את הכיסוי ביטוח אחריות מקצועית?

ביטוח עסקי הוא שם למספר רב של סוגי פוליסות אשר נועדו להעניק מעטפת הגנה ביטוחית לעסקים, בניהם ביטוח מוצר, ביטוח חבות מעבידים, ביטוח אובדן רווחים וביטוחים נוספים. ביטוח אחריות מקצועית הוא אחד מן הביטוחים המוצעים וחשוב לכלול אותו במעטפת הביטוחית הכוללת.

4. האם קיימת השתתפות עצמית במקרה של הפעלת ביטוח אחריות מקצועית?

ככלל, קיימת השתתפות עצמית בתביעת ביטוח אחריות מקצועית, אולם בהתאם למאפייני העסק והסיכונים ולחברה המבטחת, ניתן להקטין את גובה ההשתתפות העצמית, לקבוע השתתפות מדורגת או לבטלה כליל, בהתאם לתנאים הנקבעים מראש ומצוינים בפוליסת הביטוח.

5. האם תביעה כנגד חברת הביטוח תביא לעליית מחיר הפוליסה

עלות פוליסת הביטוח מגלמת בתוכה את היקף הסיכון, ותביעות קודמות כנגד הבוטח אכן יצביעו על היקף סיכון גבוה יותר ועשויות להשפיע על מחיר הפוליסה.

לפרטים נוספים לחצו לכניסה לאתר >>

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545