• ראשי
  • חשיבותה של תוכנית עסקית בהקמת עסק חדש

חשיבותה של תוכנית עסקית בהקמת עסק חדש

כבר הרבה זמן אתם חושבים על הקמת עסק. הגעתם לשלב בחיים בו החלטתם שעכשיו זה בדיוק הזמן הנכון לקפוץ למים ולהקים את העסק עליו אתם חולמים כבר זמן רב. אבל איך בכלל מתחילים ואיך עושים את הצעד הראשון בסביבה לא מוכרת?

אז לפני שהחשש מהבלתי נודע משתלט עליכם, כדאי לכם לקרוא את השורות הבאות.

 

הפתרון בשתי מילים הוא הכנת תוכנית עסקית.

 

תוכנית עסקית איננה עוד סתם מסמך. תוכנית עסקית היא בעצם הדרך שלכם להתכונן באופן יסודי לאחד מהמהלכים המשמעותיים בחייכם.

 

תוכנית עסקית תשרת מבחינתכם מספר מטרות חשובות:

 

1.    תוכנית עסקית תסייע לכם בבחינת כדאיותו הכלכלית והיתכנותו של העסק – רוב האנשים שאני מכיר היו מעדיפים לא להיכנס לעסק אשר כדאיותו הכלכלית נמוכה והסיכונים הטמונים בו גבוהים בצורה בלתי סבירה. תוכנית עסקית אובייקטיבית תכלול ניתוח של הכדאיות הכלכלית וכן של הסיכונים.

2.    תוכנית עסקית תסייע בהגדרת המודל העסקי והאסטרטגיה העסקית – ללא מודל עסקי ואסטרטגיה עסקית ברורים הקמת העסק מועדת לכישלון.

3.    תוכנית עסקית תסייע לכם להבין מהם צרכי המימון שלכם (ובשפת העם – כמה כסף אתם צריכים) – התוכנית העסקית כוללת פרק של תכנון פיננסי ובו נערכת בין היתר תחזית של דוח רווח והפסד ותחזית תזרים מזומנים. על פי ההנחות המוקדמות ניתן יהיה להעריך כיצד יראה תזרים המזומנים של העסק (כולל השקעות ומימון הון חוזר) וכמה כסף נדרש למעשה בכדי להקים את העסק ולהפעיל אותו עד לנקודת האיזון.

4.    תוכנית עסקית מהווה תנאי הכרחי לגיוס הכסף הדרוש – גיוס כסף ממשקיעים ומבנקים מצריך הצגת תוכנית עסקית מקצועית. מהבחינה הזו התוכנית העסקית מהווה מסמך שיווקי שמטרתו לעניין משקיעים ונותני אשראי בכדאיות ההשקעה במיזם או בעסק שלכם. למותר לציין כי מסמך שיווקי אין משמעותו מסמך בלתי אמין. יש לפרט בתוכנית העסקית גם את הבעיות והסיכונים הקיימים ולבסס את התחזיות על הנחות עבודה ריאליות.

הלוואות לעסקים קטנים >>

5.    תוכנית עסקית תסייע לכם לבחון ולכסות מכלול רחב של היבטי העסק ולהתכונן בהתאם – תוכנית עסקית דנה בסביבה העסקית, בתנאי השוק, במתחרים, במוצרים חלופיים, בחוזקות ובחולשות באיומים ובהזדמנויות, באפיון הלקוחות והמוצר, בניתוח הפיננסי של העסק, בהיבטי רגולציה, בתפעול, ברכש ובייצור וכו'. בהתאם למתודולוגיה מסודרת, התוכנית העסקית מחייבת אותנו לבחון את היבטיו החשובים של העסק המתוכנן. תוכנית עסקית עשויה להצביע על מכשולים ואתגרים כבר בשלב מוקדם ועל היזם יהיה לבחון בצורה מפוקחת האם וכיצד ניתן להתמודד עמם.

6.    תהליך ההכנה של התוכנית העסקית מכניס את היזמים אל התהליך העסקי בצורה אפקטיבית – בכדי להכין תוכנית עסקית נדרשים היזמים להכיר את שוק היעד, לנתח את הסביבה העסקית, להכיר את המתחרים ואת המוצרים החלופיים, להגדיר את היתרון התחרותי והערך המוסף של העסק המתוכנן וכו'. לתהליכי איסוף הנתונים, הלמידה, המחקר והניתוח לצורך הכנת התוכנית העסקית יש ערך גבוה עבור היזמים גם בשלבים מאוחרים יותר של ניהול העסק.

7.    תוכנית עסקית משמשת כמפת דרכים וכתוכנית עבודה המגדירה יעדים, משימות לביצוע ולוחות זמנים – התוכנית העסקית תשמש כמעין ספר הנחיות אופרטיבי להקמת העסק ולניהולו השוטף בשלב הבא. מהבחינה הזו תוכנית עסקית איננה עוד מסמך שצריך להצטייד בו כדי לצאת ידי חובה ולתייקו במגירה. תוכנית עסקית היא כלי יישומי וחשוב בידי היזמים.

8.    תוכנית עסקית משמשת ככלי ניהולי לבקרה ולהערכת ביצועים – יש לבחון באופן שוטף את התוצאות בפועל אל מול התכנון המוקדם בתוכנית העסקית ובמקרה של סטייה מהתוכנית העסקית יש לשקול נקיטת צעדים מתאימים. תהליך הבקרה אל מול התוכנית העסקית עשוי לגלות בעיות כבר בשלבים מוקדמים ולמנוע משברים קשים יותר בהמשך הדרך בהנחה שננקטו הצעדים הנדרשים לטיפול בבעיות.

 

מכאן ניתן להבין שהצעד הראשון והחשוב בהקמת עסק חדש צריך להיות הכנת תוכנית עסקית. התוכנית העסקית תשמש כמעין רשימת תיוג לכל פעולות המחקר וההכנה הנדרשות לביצוע בתחילת הדרך. התוכנית העסקית מגדירה בין היתר משימות לביצוע, לוחות זמנים ויעדים ובכך חשיבותה המעשית.

 

תוכנית עסקית לדוגמא >>

 

לקריאה נוספת:

תוכנית עסקית – מדריך מעשי >>
טיפים לכתיבת תוכנית עסקית>>
טעויות נפוצות בתוכנית עסקית>>
תוכנית עסקית למסעדה
>>
תוכנית עסקית לאתר אינטרנט >>

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545