• ראשי
  • הקמת עסק – שלבים קריטיים

הקמת עסק – שלבים קריטיים

רבים מאיתנו חולמים על הקמת עסק ביום מן הימים. הסיבות לקיומו של החלום על הקמת עסק מגוונות ונובעות בעיקר מתחושת היעדר סיפוק והרצון להגשמה עצמית, מהשאיפה לעצמאות, מהשתכרות שאיננה משקפת את היכולת האישית האמיתית ומהרצון להרוויח כסף. החלום על הקמת עסק בוער בעצמותיהם של שכירים רבים אך רובם לא יגשימו אותו. החשש מכישלון, חוסר בידע עסקי ופיננסי והיעדר כסף הם בדרך כלל המכשולים העיקריים העומדים בדרך להקמת העסק. האמת היא שניתן להתמודד כמעט עם כל מכשול בדרך להקמת עסק אך לצורך כך יש להצטייד בנחישות רבה ובהרבה מוטיבציה.

 

הקמת עסק כוללת מספר שלבים שלא מומלץ לדלג על אף אחד מהם:

 

א. באיזו מידה אנו באמת מתאימים להקים עסק ולנהלו?

 

לכל אחד מאיתנו יש מאפייני אישיות מסוימים. חלק ממאפייני האישיות האלה יהוו יתרון בתהליך הקמת עסק ובניהולו וחלק מהם יהווה חיסרון. בטרם נקבל את ההחלטה על הקמת עסק יהיה עלינו לשאול את עצמנו בכנות האם אנו בעלי התכונות הנדרשות. מהן התכונות הנדרשות להקמת עסק ולניהולו בצורה מוצלחת? אנסה לפרט להלן מספר תכונות חשובות העשויות לנבא בצורה טובה את הצלחתו של היזם בתהליך הקמת העסק:

 

1.    נחישות, התמדה ודבקות במטרה

2.    כושר למידה

3.    יוזמה

4.    משמעת עצמית

5.    מוטיבציה והתלהבות

6.    יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה

7.    כושר שכנוע

8.    יכולת טובה לזרום עם שינויים

9.    נכונות ליטול סיכונים מחושבים

10.    יכולת לקבל החלטות בתנאי אי ודאות

11.    עמידה איתנה ותפקוד יעיל גם בעיתות משבר

12.    אמונה עצמית

13.    אסרטיביות

 

רגע! לא כדאי להיבהל ובטח שלא להרים ידיים כבר בשלב זה!

 

אני לא חושב שמסתובבים בינינו הרבה אנשים שיכולים לטעון שהם ניחנים באופן מוחלט בכל התכונות ברשימה. אפשר להצליח בהקמת עסק גם אם ניחנתם בחלק מהתכונות אך זאת בתנאי שאתם מודעים לחולשות שלכם ומוכנים להשקיע מאמץ בהתמודדות עם החולשות ובניסיון לשפר אותן. עובדה נוספת שכדאי לזכור היא שתכונה היא איננה עניין דיכוטומי. קשה להגדיר תכונה במונחים של "יש או אין". נכון יותר יהיה להתייחס לתכונה כאל רצף התנהגותי. כך למשל לאנשים שונים תהיה מידה שונה של נחישות. גם להחלטה עצמית להיות נחוש יותר בעניין מסוים יינתן משקל הולם במשוואה הזו.

 

ב. מה הרעיון שלנו?

 

בשלב הראשון החלטנו שאנחנו מסוגלים להקים עסק ולנהלו בהצלחה. אז מה עכשיו? בשביל להקים עסק צריך מן הסתם רעיון. אם אתם קוראים את המאמר הזה קיימת סבירות לכך שאת הרעיון להקמת עסק כבר יש לכם. אם אין לכם רעיון להקמת עסק לצערי אני לא ממש אוכל לספק לכם אותו במאמר הזה אבל בכל זאת אנסה לתת לכם מספר כיווני מחשבה ושאלות שתוכלו לשאול את עצמכם:

 

1.    האם יש לנו רעיון חדשני להקמת עסק, למוצר או לשירות שלא נעשה בהם שימוש לפני כן?

2.    האם יש לנו תחביב שאנחנו חושבים שאנחנו מספיק טובים בו בכדי להתפרנס ממנו?

3.    האם אנו רואים עצמנו מקימים עסק במקצוע שלנו או בתחום התמחותנו?

4.    האם ראינו עסק מצליח קיים שברצוננו להקים? בעסקים לא תמיד חייבים להמציא את הגלגל.

5.    האם אנו מתחברים יותר לעסקים ברשת האינטרנט (online) או מחוץ לרשת (offline)?

6.    אלו תחומים מושכים אתכם יותר?

7.    האם העסק יהיה יותר בעל אופי יצרני או מסחרי?

8.    האם אנו מעדיפים לספק שירותים או למכור מוצרים?

9.    האם זיהיתם הזדמנויות עסקיות כלשהן לאחרונה?

10.    האם זיהיתם שוק עם ביקושים והנמצא בצמיחה?

11.    האם כדאי שהעסק יפנה לקהל הרחב או לנישה צרה?

12.    מהי ההתחלה המתאימה לנו – עסק קטן וצנוע או מיזם גדול ויומרני?

13.    איך אנחנו מביאים לידי ביטוי את הערך המוסף שלנו ומהו היתרון התחרותי שלנו?

 

תרשו לי לנחם אתכם גם בשלב זה, מציאת רעיון להקמת עסק אמנם איננה עניין פשוט ומדובר בהחלטה לא קלה אך גם לא בלתי אפשרית. איך אני יודע? פשוט הסתכלו סביב ותראו כמה עסקים מתנהלים מסביבכם ברגעים אלה.

 

ג. מחקר ותכנון

 

התקדמנו. החלטנו שמבחינת האישיות שלנו אנחנו מסוגלים להקים עסק ואפילו יש לנו כבר רעיון להקמת עסק. עכשיו מגיע שלב קריטי בתהליך הקמת העסק – שלב המחקר והתכנון.

 

היתכנות וכדאיות כלכלית

 

אחת ממטרותיו החשובות ביותר של שלב המחקר והתכנון היא בחינת היתכנותו וכדאיותו הכלכלית של העסק. אנחנו יכולים להגות בתיאוריה הקמת עסק נפלא אבל לעיתים המציאות חזקה יותר וטומנת לנו בדרך מכשולים רבים. כדאי מאד לנסות ולהכיר את המכשולים והסיכונים הצפויים לנו בדרך להקמת העסק ולבחון כיצד אנו נערכים להתמודד איתם. יתכן שבסופו של דבר נגיע למסקנה שגם ההיערכות הטובה ביותר לא תייצר כדאיות כלכלית מספקת להקמת העסק. הקמת עסק שכבר בשלב התכנון אינו מציג הצדקה כלכלית היא כמובן מיותרת וסביר להניח שתסב הפסדים כספיים ואובדן של זמן יקר.

 

לצורך הערכת היתכנותו וכדאיותו הכלכלית של העסק נצטרך לבחון בין היתר את ניתוח השוק והענף, המתחרים, ערוצי הפצה, המודל העסקי, האסטרטגיה העסקית ותוכנית השיווק, ניתוח סיכונים, תמחור והמחרה, היבטי תפעול וייצור, כוח אדם נדרש, השקעות נדרשות, צרכי מימון הון חוזר, מקורות מימון אפשריים וכן תכנון פיננסי מקיף הכולל תחזית רווחיות, חישוב נקודת האיזון וניתוח רגישות וכן תחזית תזרים מזומנים.

 

תכנון העסק

 

בתום הבחינה הראשונית לכדאיות של הקמת העסק יהיה עלינו לערוך תכנון מקיף ומפורט יותר של כל אחד מההיבטים שתוארו בפסקה הקודמת. לאחר ניתוח השוק, הענף והמתחרים אחד הצעדים החשובים בשלב התכנון של הקמת העסק הוא  לגבש באופן ברור את המודל העסקי אשר יקבע את האופן בו העסק ייצר את הכנסותיו ורווחיו. בכדי להגשים את המודל העסקי יש להכין גם תוכנית שיווק מפורטת הכוללת את הצעדים הנדרשים בכדי לעמוד ביעדי המכירות והרווחיות. גם את היבטי התפעול והייצור של העסק יש לתכנן באופן קפדני ולצורך כך לשקול להיעזר באנשי מקצוע מתאימים.

 

תכנון פיננסי:

 

ערכנו מחקר מקיף ותכננו בקפידה את כל היבטיו השיווקיים והתפעוליים של העסק ובשלב זה אנו נדרשים לערוך גם תכנון פיננסי יסודי.

 

1. תמחיר והמחרה

 

היבטי התמחיר וההמחרה ישפיעו על הרווחיות הצפויה של העסק ולכן חשוב לנתח בקפידה את עלויות הייצור והתפעול וכן לנסות ולתכנן גם את מחירי המכירה האופטימאליים והריאליים של מוצרי העסק או השירותים אותם הוא מספק.

 

2. תחזית רווח והפסד, נקודת איזון וניתוח רגישות

 

על סמך הניתוחים בשלבים הקודמים יהיה עלינו לנסות להעריך את היקפי המכירות הצפויים (ביחידות) ולגזור מהם את מחזורי המכירות הצפויים (בערכים כספיים). מערך התפעול המתוכנן ישפיע כמובן על עלויות העסק ולצורך כך כדאי לשקול להתבסס על הערכה תמחירית. יש לכלול בתחזית הרווח וההפסד גם הערכה לעלויות המימון בהתבסס על צורכי המימון של העסק ומקורות האשראי המתוכננים. לאחר הכנת תחזית הרווחיות יהיה עלינו למצוא את נקודת האיזון של העסק ולערוך ניתוחי רגישות על פי פרמטרים שונים (למשל – מה צפוי להיות הרווח או ההפסד בהנחה שכמות היחידות הנמכרת תקטן ב-20% ביחס לתחזית המקורית או מה צפוי להיות הרווח ההפסד בהנחה שמחיר המכירה של המוצר יהיה גבוה ב-10% ביחס לתחזית המקורית).

 

3. תחזית תזרים מזומנים

 

תכנון וניהול תזרים מזומנים הוא אחד מגורמי המפתח להצלחת העסק ולכושר הישרדותו. הקמת עסק ללא תכנון הולם של תזרים מזומנים נועדה לכישלון. חשוב להבין כי רווח אינו תזרים מזומנים. תחזית הרווח וההפסד עשויה להציג רווח חשבונאי בעוד שתזרים המזומנים באותה תקופה עשוי להיות שלילי. כך למשל מכירה באשראי משפיעה על הרווח אך לא על תזרים המזומנים. ההשפעה על תזרים המזומנים תתרחש בעת הגבייה בפועל. חשיבות התכנון של תזרים מזומנים וההון החוזר בעסק היא דרמטית. תחזית תזרים המזומנים תכלול גם התייחסות לתנאי האשראי הצפויים מול לקוחות וספקים וכן תביא בחשבון גם את ההשקעות הנדרשות לצורך הקמת העסק.

 

הישות המשפטית של העסק

 

האם לפעול כעוסק זעיר, כעוסק מורשה, האם להקים שותפות או שמא אולי חברה בע"מ. ההחלטה לגבי הישות המשפטית של העסק כרוכה בשיקולים שונים כגון מיסוי, אחריות משפטית, תדמית העסק, מספר היזמים המעורבים, הדרך המתוכננת לגיוס ההון והאשראי וכו'.

 

תוכנית עסקית

 

כל היבטי המחקר והתכנון שתוארו לעיל בשלב זה נערכים במסגרת מסמך שנקרא תוכנית עסקית. הכנת תוכנית עסקית תסייע ליזם לערוך את המחקר ואת התכנון בצורה מתודולוגית ויעילה. זה המקום להזכיר כי מטרותיה העיקריות של התוכנית העסקית הן: בדיקת היתכנות וכדאיות כלכלית בהקמת העסק, גיוס הון ואשראי וכן לצורכי ניהול ובקרה לאחר הקמת העסק. התוכנית העסקית תסייע בהגדרת משימות, יעדי ביצוע ברורים ולוחות זמנים להקמת העסק. הנכם מוזמנים לקרוא עוד על נושא התוכנית העסקית במאמרים נוספים באתר.

 

ד. גיוס הון ואשראי

 

לאחר הגדרת צורכי המימון להקמת העסק יש לבחון תמהיל של מקורות מימון הנדרש להקמת העסק – הון עצמי של היזם, הלוואות מבנקים, הלוואות לעסקים קטנים בערבות המדינה, הלוואות מנותני אשראי אחרים, השקעות הון של משקיעים חיצוניים וכו'. שלב גיוס ההון הוא השלב בו תצטרכו לשווק את החזון ואת הרעיון שלכם להקמת העסק. משקיעים ונותני אשראי בדרך כלל אינם מבצעים את השקעותיהם מתוך איזשהו אידיאל נשגב אלא מתוך רצון להשיג תשואה מירבית על כספם ובסיכון הנמוך ביותר האפשרי. משקיעים יחפשו לראות בעיקר:

 

1.    יזמים מקצועיים ורציניים בעלי מומחיות וניסיון מתאימים.

2.    שוק מטרה רחב ככל האפשר, בעל ביקושים והמצוי בצמיחה.

3.    יחס סביר בין תשואה צפויה לסיכון.

 

ה. היבטים טכניים – הקמת חברה (אם יש צורך), פתיחת תיקים ברשויות המס וביצוע הנהלת חשבונות

 

למרבה האירוניה שלב זה בהקמת עסק מהווה מקור לחרדה מופרזת ובלתי מוצדקת אצל יזמים רבים. ברוב המקרים אין מדובר בתהליכים מסובכים כל כך.

הקמת חברה נעשית מול רשם החברות (ניתן לעשות זאת לבד או להסתייע בשירותיו של עורך דין).

 

בהתאם לישות המשפטית של העסק ולעובדיו המתוכננים יש לפתוח תיקים ברשויות המס בכולן או בחלקן (אפשר לעשות זאת לבד ואפשר גם לשכור לצורך כך את שירותיו של יועץ מס או של רואה חשבון):

 

1.    מס הכנסה

2.    מס הכנסה ניכויים

3.    מע"מ

4.    ביטוח לאומי

 

מנהל חשבונות שהוא גם יועץ מס יוכל לסייע לכם בפתיחת התיקים ולייצג אתכם מול רשויות המס בטיפול השוטף וכן לטפל בהנהלת החשבונות של העסק.

 

האמינו לי זהו השלב הטכני בהקמת העסק ואין סיבה אמיתית לחשוש ממנו יותר מדי.

 

שלב ניהול העסק

 

עד כה עברנו מספר שלבים בתהליך הקמת העסק. עובדה היא שסיכויי ההצלחה של העסק מושפעים מאד מאיכות ניהולו של העסק. ניהול עסק בצורה מקצועית ויעילה ישפר את סיכויי הצלחת העסק ויגדיל את כושר הישרדותו. על מנת לשפר את איכות הניהול של העסק יהיה עליכם להשקיע בלמידת הנושא בין אם על ידי קריאת ספרים ומאמרים ובין אם באמצעות קורסים והשתלמויות.

 

לסיכום

 

בעיני רבים הקמת עסק היא המפתח אל העצמאות ואל ההצלחה. מנגד יש לזכור שהקמת עסק כרוכה גם בנטילת סיכונים ובהתמודדות עם קשיים לא מבוטלים. במידה שהגעתם למסקנה שהקמת עסק וניהולו מתאימה לאופייכם, יש לכם רעיון נהדר והחלטתם באופן סופי שאתם עומדים להקים את העסק המיוחל, ההמלצה החשובה ביותר שאוכל לתת לכם היא לא להתפתות לקיצורי דרך בתהליך. הקמת עסק היא פרויקט המורכב מניתוח, ממחקר, מתכנון ומהיערכות. תוכנית עסקית מהווה כלי מצוין המשמש למעשה כמדריך להקמת העסק. התוכנית העסקית "תאלץ" אתכם לעבור בצורה מסודרת על כל השלבים החשובים בתהליך הקמת העסק. בתוכנית העסקית יערך מיפוי של הסיכונים העיקריים הטמונים בהקמת העסק. התוכנית העסקית תאפשר לקבל תמונה ברורה יותר לגבי כדאיותו הכלכלית של העסק וסיכויי הצלחתו ותתמוך בהחלטה על הקמת העסק. יש לזכור כי הקמת עסק היא אתגר משמעותי שההצלחה בו איננה מובטחת. הקמת עסק מצליח תלויה אמנם גם בגורמים חיצוניים אך לא מעט גם בכם – מקימי העסק. תוך כדי תהליך הקמת העסק כדאי להזכיר לעצמנו את חשיבותן של הנחישות, ההתמדה והדבקות במטרה.

 

בהצלחה !

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545