• ראשי
  • כל מה שאתם צריכים לדעת על עוסק פטור

כל מה שאתם צריכים לדעת על עוסק פטור

עוסק פטור הוא עסק אשר אינו עולה על הסכום השנתי שנקבע באותה שנה. בדרך כלל הסכום לא יעלה על 100,000 ש"ח לשנה. עוסק פטור מתאים לעצמאים בתחילת דרכם, פרילנסרים, שחקנים, עובדים מהבית ועוד. כל עוד הסכום שלכם לא עולה על התקרה הכתובה בחוק אתם נמצאים תחת ההגדרה של עוסק פטור.

מוטב לציין, יש מקצועות שלא משנה מהי התקרה אותה אתם מרוויחים, עדיין לא תוכלו להצהיר על עצמכם כעוסק פטור. מדובר על עסקים הקשורים בתחום הרפואה, פסיכולוגיה ועוד. כדי לפתוח עוסק פטור אנו ממליצים להיעזר בבעל מקצוע.

עוסק פטור

תהליך הנפקת עוסק פטור

תהליך פתיחת עוסק פטור הינו תהליך זריז ולא מסובך, כמו כן גם התחזוקה של העסק שלכם מבחינת הגשת דוחות אינה משתווה לעוסק מורשה או חברה בע"מ. הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להגיע פיזית למשרדי מע"מ. בכניסה למשרדים תקבלו טופס אותו אתם צריכים למלא אודות העסק שלכם ופרטים אישיים. לאחר זאת תפגשו עם פקיד שומה על מנת שהוא יפתח לכם את התיק. עדיין לא נגמר התהליך, ברגע בו סיימתם עם מע"מ עליכם יהיה להגיע ללשכת מס הכנסה ושם גם כן תמלאו טפסים ותקבלו תעודת עוסק פטור. ניתן גם באותה הזדמנות להירשם בביטוח לאומי, אפשר גם באופן מקוון.

מרגע בו יש לכם עוסק פטור תוכלו להתחיל לקבל עבודות ולהנפיק קבלות. מיותר לציין כי לא מומלץ ואף אסור לקחת עבודות ללא אפשרות להוציא קבלה ייעודית. כדי להוציא קבלות עוסק פטור עליכם לבחור בקבלות ייעודיות. תוכלו לרכוש פנקס קבלות או להירשם לאתר אשר מעניק לכם קבלות אלקטרוניות שהן יותר נפוצות כיום.

בניגוד לעוסק מורשה אין צורך לפתוח חשבון בנק ייחודי עבור עוסק פטור. בדרך כלל עסקים קטנים אלו יהיו מלווים בעבודה נוספת שלא בתור עצמאי. עם זאת, יש הרבה רואי חשבון ומומחים אשר ימליצו לכם כן להפריד את החשבונות למקרה בו העסק שלכם יתפתח וכדי לעשות סדר מוחלט בין ההכנסות שלכם – זה מאוד קריטי להגשת הדוחות השנתיים.

מהן ההטבות של עוסק פטור?

לעוסק פטור יש הטבות רבות, בראש ובראשונה מדובר על עסק שלא נדרש לשלם מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. יש להדגיש, יש מקרים רבים בהם אתם כן תהיו חייבים לשלם בביטוח לאומי ולכן חשוב להתייעץ עם רואה חשבון. כאשר מדובר על עוסק פטור אתם אינכם חייבים לשלם מס הכנסה. ברגע בו הרואה חשבון מגיש את הדו"ח השנתי יהיו מקרים חריגים בהם אתם כן תחויבו בסכום מאוד סימלי של מס הכנסה, זה כמובן תלוי בסך כל ההכנסות שלכם גם בתור שכירים. ולגבי מע"מ, היתרון הגדול של עוסק פטור הוא שאינכם חייבים בתשלום מע"מ וכך מעסיקים רבים יעדיפו אתכם על פני עוסק מורשה.

עוד הטבה מאוד נוחה לעוסק פטור הוא שאתם בסך הכל צריכים פעם אחת בשנה לפגוש את הרואה חשבון. כאשר מדובר על עסקים גדולים יותר הדוחות הם חודשיים או פעם בחודשיים. היתרון הגדול של עוסק פטור הוא שאתם צריכים לשלם לרואה חשבון באופן חד פעמי על הדוח השנתי ובכך סיימתם את הדיאלוג שלכם עם מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. עם זאת, יש מקרים כמו שקרו בתקופת הקורונה בהם עצמאים רבים היו זכאים למענקים, במקרים כאלה חשוב להישאר בקשר הדוק עם בעל המקצוע שמלווה אתכם.

נקודה חשובה נוספת היא למי שהוא גם שכיר וגם עצמאי. במקרים כאלה אתם חייבים לדווח לביטוח לאומי ולשאר הרשויות את מקור ההכנסות שלכם ומה גובה ההכנסה ישנם אתרים ממשלתיים שניתן לבצע בהם הצהרה שכזאת לדוגמא. יש למלא טופס 106 על ידי המעסיק שלכם ושלוח אותו לרואה חשבון. במקרה בו אתם לא מדווחים אתם צפויים לקבל קנסות רטרואקטיבים, מס הכנסה יודעים הכל. חשוב לזכור בעולם העסקים, עדיף שמס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי הם אלו שיהיו חייבים לכם כסף ולא להפך. כאשר אתם נמצאים בחובות הריביות רק עולות ואתם סביר להניח ולא תקבלו דיווח מאותן רשויות אלא אם כן מדובר על חוב גדול. עשו לעצמכם טובה, תהיו אחראים לעצמכם כי אף אחד אחר לא יעשה את זה בשבילכם.

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545