• ראשי
  • תוכנית עסקית לאתר אינטרנט

תוכנית עסקית לאתר אינטרנט

במאמרים הרבים הכלולים באתר זה תוכלו לקרוא כל מה שחשוב לדעת על הכנת תוכנית עסקית. תוכנית עסקית לאתר אינטרנט תכלול מאפיינים ייחודיים עליהם נתעכב במאמר שיובא לפניכם להלן.

 

כאשר אנו שוקלים להקים אתר אינטרנט למטרות רווח חשוב להבין מראש כי מדובר בהקמת עסק לכל דבר ועניין. את הקמת העסק נצטרך לתכנן בראש ובראשונה בהתאם לשיקולים עסקיים ופיננסיים. במסגרת התוכנית העסקית אנו נכלול התייחסות גם להיבטים המיוחדים הנוגעים להקמת אתר אינטרנט.

 

בבואנו להכין תוכנית עסקית לאתר אינטרנט, אחד הנושאים החשובים לגביהם נצטרך לערוך מחקר יסודי ולקבל החלטות הוא גיבוש מודל ההכנסות העסקי. בין היתר יהיה עלינו לאסוף נתונים ולנתח מידע בכדי לבחון את ההיתכנות הכלכלית של המודל העסקי האופטימאלי עבור האתר.

 

מודלים עסקיים אפשריים לאתרי אינטרנט:

1.    מכירת מוצרים דרך האתר – אתר מסחר אלקטרוני באמצעותו ניתן למכור מוצרים אשר יוצרו או נרכשו על ידי העסק. הכנסות האתר תנבענה ממכירת מוצרים והרווח הגולמי של האתר ייגזר מהפער בין מחירי המכירה למחירי הקנייה או הייצור של המוצרים. המוצרים יכולים להיות מוצרים פיזיים כגון מכשירי חשמל או אביזרי אופנה, מוצרי תוכנה כגון תוכנת אנטי וירוס, מוצרי מידע כגון ספרים אלקטרוניים, קורסים מקוונים ומוצרי בידור כגון מוסיקה וסרטים.

2.    מכירת שירותים דרך האתר – השירותים יכולים להיות מגוונים ולהתפרש על פני תחומים רבים. לדוגמא סיוע במילוי והגשה של טפסי green card לארה"ב, שירותי תרגום, שירותי כתיבת תוכן, שירותי תמיכה מרחוק למחשבים ולרשתות תקשורת וכו'.

3.    מודל הכנסות מפרסום – על פי המודל העסקי הזה, הכנסות האתר תנבענה מפרסום של גופים אחרים באתר שלנו. הגולשים המגיעים לאתר שלנו ומגלים עניין בפלטפורמה שלו או בתכניו מהווים לקוחות פוטנציאליים עבור עסקים אחרים. כך למשל, גולשים הצורכים תוכן המצוי באתר YNET או גולשים המשתמשים בלוח המודעות המקוון YAD2 מהווים קהל מטרה לעסקים אחרים. עסקים אלה יפרסמו את מוצריהם ושירותיהם באותם אתרים שיצליחו למשוך אליהם כמות מספקת של גולשים. את תמחור ההכנסות מפרסום ניתן לבנות לפי משך זמן הפרסום או לפי כמות התנועה הנכנסת לאתר המפרסם כתוצאה מהפרסום.

4.    מודל הכנסות מדמי מנוי – אתרי אינטרנט הגובים מחבריהם דמי מנוי תקופתיים. לדוגמא אתר אינטרנט המשמש כפורום של צלמים וכפלטפורמה לפרסום תמונות (לדוגמא (1X.COM), אתרי משחקים מקוונים וכו'.

5.    מודל הכנסות מתיווך – קישור בין גורם א' לגורם ב' המייצר עסקה סגורה, מניב לאתר המתווך הכנסות מדמי תיווך. האתר המתווך למעשה אינו חייב למכור מוצרים או לספק שירותים ייחודיים אלא רק לדאוג שהתנועה המגיעה אליו תופנה לאתרים אחרים אשר ישלמו לו דמי תיווך בגין עסקאות שתסגרנה כתוצאה מאותן הפניות. למודל עסקי זה משתייכות כל תוכניות השותפים (affiliate programs). דוגמא נוספת למודל עסקי של תיווך היא אתר המוכר למעסיקים פוטנציאליים קורות חיים של עובדים מתוך מאגר שהוא מנהל.

חשיבותו של המודל העסקי היא גבוהה והיא זו שתקבע במידה רבה את הצלחתו של העסק. המודל העסקי הנבחר יגזור בין היתר:

 

1.    כיצד ייבנה ויעוצב האתר
2.    מהי ההשקעה הנדרשת לצורך הפיתוח הטכנולוגי
3.    באילו דרכים הוא ישווק ויקודם
4.    מיהו קהל היעד של האתר
5.    מיהם מתחריו העסקיים של האתר
6.    מה תהינה מילות המפתח החשובות לקידום האתר (Key Words)

 

נקודות חשובות שיש להביא בחשבון בתוכנית עסקית לאתר אינטרנט יהיו:

 

1.    צורך בביצוע מחקר מילות מפתח – כמה חיפושים חודשיים יש לכל מילת מפתח, מהי רמת התחרות בכל מילת מפתח, עד כמה מילת המפתח רלוונטית וקשורה קשר ישיר לסגירת עסקאות על ידי האתר.

2.    גיבוש הערכות והנחות עבודה לגבי תנועת הגולשים לאתר (traffic) והתנהגות הגולשים באתר. מדדים חשובים שיהיה עלינו להעריך הם: הכמות החודשית של הגולשים הצפויים להיכנס לאתר, מקורות תנועת הגולשים לאתר, שיעורי נטישה (bounce rate), מספר דפים ממוצע לגולש, זמן ממוצע לגולש באתר וכו'.

3.    החלטות כיצד נשווק את האתר ונוודא כי ייכנסו אליו מספיק גולשים – קידום במנועי חיפוש (SEO), קמפיינים לפרסום ממומן בגוגל (Google Adwords), פרסום באתרים אחרים, קידום באמצעות רשתות חברתיות כגון פייסבוק וטוויטר, רשימות תפוצה לדיוור אלקטרוני, יצירת תוכניות שותפים, פרסום מחוץ לרשת (OFFLINE) וכו'.

4.    ביצוע הערכות לגבי העלות הממוצעת להבאת גולשים לאתר

5.    האמצעים לשיפור יחס ההמרה באתר – מה תהינה הדרכים בהן נוכל להשתמש בכדי לשפר את שיעור הגולשים הנכנסים לאתר ומבצעים את הפעולה הרצויה (בדרך כלל הכוונה לביצוע רכישה).

6.    בדיקת היבטים של זכויות יוצרים

7.    בחינת עלויות בניית האתר והשגת הטכנולוגיה הנדרשת, אחסון האתר, קידומו והתמיכה השוטפת בו.

8.    יצירת מקורות תוכן איכותיים ורלוונטיים למשיכת גולשים – כיצד נעניק לגולשים שלנו את הערך המוסף.

 

הכנת תוכנית עסקית לאתר אינטרנט תכלול את כל המרכיבים הקיימים בתוכנית עסקית רגילה כגון ניתוח השוק והסביבה העסקית, הלקוחות, המתחרים, תוכנית שיווק, תוכנית תפעולית ותוכנית פיננסית. בנוסף יש לתת את הדעת על הדגשים המיוחדים הנדרשים לתוכנית עסקית לאתר אינטרנט כאשר אחד החשובים שבהם הוא המודל העסקי. אחת המטרות החשובות של התוכנית העסקית לאתר אינטרנט תהיה לבחון את כדאיותו הכלכלית של האתר ואת פוטנציאל הרווחיות והצמיחה שלו. במסגרת התוכנית העסקית לאתר האינטרנט יהיה צורך להעריך גם את כל העלויות הכרוכות בהקמת העסק ואת צורכי המימון. בדומה לתוכנית עסקית לכל עסק אחר, ההכנה והתכנון שייעשו במסגרת התוכנית העסקית לאתר האינטרנט עשויים לחסון זמן יקר וכסף רב בעתיד.

 

למעבר למדריך המעשי והמקיף להכנת תוכנית עסקית לחצו כאן>>

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545