• ראשי
  • זה לא ביג דיל- ביג דאטה והכלים לנהל מאגרי מידע בעולם העסקי החדש

זה לא ביג דיל- ביג דאטה והכלים לנהל מאגרי מידע בעולם העסקי החדש

עולם האינטרנט והדיגיטל הוליד תעבורת נתונים אינסופית, המשמשת הן את הגולש הפרטי, והן חברות, ארגונים ותאגידים. במשך עשרות שנים המונח: "ידע הוא כוח" ליווה מנהלים ובעלי עסקים, אולם נותר בבחינת קלישאה, ללא הכלים המתאימים לאגור את הידע הנדרש, למפות אותו ולהשתמש בו נכונה.

כיום, בזכות מגוון פתרונות וכלים דיגיטליים, כל בית עסק, החל מפיצרייה מקומית וכלה בתאגידי תקשורת, מנהלים מאגר מידע דיגיטלי הכולל נתונים שונים, מאגרי לקוחות, הרגלי צריכה וידע רלוונטי נוסף המסייע במינוף העסק, בהרחבת פלח הרווחיות ובשיווק.

מה זה ביג דאטה

המונח ביג דאטה בא לתאר מאגרי מידע שנולדו מתוך מגוון מקורות, החל ממקורות פנים ארגוניים דוגמת מערך הדואר האלקטרוני, תכנת לקוחות, מערכי ניהול פיננסי, קבלות וחשבוניות, הצעות מחיר וכדומה, וכלה במקורות מידע חוץ ארגוניים דוגמת רשתות חברתיות, אתרי מידע חיצוניים ואלגוריתמים שונים.

במטרה לסייע לחברות ולארגונים לאגד את כלל המידע האמור ואף להנגיש מקורות מידע נוספים, ולהביא למיפוי המידע, ניתוח שלו והצגה אופטימלית של הנתונים בכל עת- נדרשים פתרונות מסוג ביג דאטה- למיון, עיבוד וניתוח של נתונים ודפוסים.

שימושים ותעשיות הנתמכות פתרונות ביג דאטה

ככלל, השימוש בביג דאטה יכול להתאים לכל סוג של עסק ופעילות, תוך התאמה של אופי המערכת לסוג הנתונים, היקפם והצורך הארגוני.

בין הגופים והארגונים שעושים שימוש בפלטפורמות ניהול נתונים ביג דאטה:

תעשיות ביטחוניות- חברות פרטיות המספקות מענה לגורמים ביטחוניים מדיניים, יחידות צבא, מודיעין וביטחון. איסוף מתקדם של מידע, מיפוי וסיווג של המידע, תכנון ובניית תכניות מבצעיות תוך נגישות לכמויות כלים, נשק, יחידות, זמינות, עלויות וכדומה. מיפוי וזיהוי של איומים ומערך תגובה, יצירת צינורות מידע שוטפים, קריאה ותרגום של מפות טופוגרפיות. ניתן בהחלט לומר כי מערכות המיגון, האבטחה וההגנה על מדינות, עברו שדרוג והתפתחות משמעותית באמצעות ניהול הדאטה החכם והחדשנות הטכנולוגית שמאפרת זאת.

משטרה ומערכות פרטיות לחקירה והתמודדות עם פשיעה- הן כוחות המשטרה והן מערכות פרטיות דוגמת משרדי חקירות, חברות אבטחה וכדומה, עושים שימוש בריכוז של מידעים לטובת איתור פוטנציאל פשיעה,  גילוי וחשיפה של הונאות, איתור מעילות בארגונים, חשיפת אירועי סייבר ופשיעת רשת.

מדעים- ענפי הביוכימיה, הביולוגיה, הפיזיקה ותחומי מדעים נוספים עושים שימוש במערכות ביג דאטה למיפוי ואיתור מחקרים, שמירת נתונים, זיהוי נתונים חריגים, איסוף מידע על לוויינים, פיתוחים, רצפים גנטיים ועוד, במטרה לנתח את המידע בצורה הטובה ביותר ולפתח מענה לצרכי האנושות המתקדמים.

השוק העסקי- השוק העסקי עושה שימוש בביג דאטה החל משלבי פיתוח וניהול המוצר, תוך יצירת מעקב דיגיטלי אחר כל פיתוח ותהליך בשלבי הייצור, השפעה של רכיבים ושינויים על איכות המוצר כמו גם על העלויות שלו, זיהוי מגמות שוק, ניתוח נתוני תחרות, מיפוי פלטפורמות פרסומיות, השקעות ותועלות, בניית מאגרי לקוחות ומידע המאפשרים מכירה ושיווק באמצעות בניה מלאכותית, בהתבסס על נתוני גיל, יישוב מגורים, תחומי עניין, הרגלי צריכה, דפוסי גלישה ואחרים.

העקרונות עליהן נשענות מערכות ביג דאטה

מערכות ביג דאטה נועדו לאסוף ולנתח כמות גדולה של נתונים, בהיקפים שונים ולמטרות שונות. במטרה להביא ליצירת מערכת ניהול מידע אופטימלית ומותאמת אישית לכל ארגון ולצרכיו, יש להביא בחשבון מספר עקרונות מנחים לניהול ביג דאטה:

  • נפח המידע- היקף החומרים הנאגרים במערכת.
  • מהירות- יכולת מהירות איסוף הנתונים והניתוח שלהם על ידי המערכת.
  • סוג המידע- מידע ונתונים המגיעים ממקורות שונים עשויים להגיע גם בפלטפורמות שונות, דוגמת קבצי מידע, טקסט, תמונות, סרטונים, דפי אינטרנט, תוכנות פנימיות וכו'. מערכת יעילה ואופטימלית תדע לתרגם את כלל המידע הנדרש מתוך מגוון הפלטפורמות לשפה אחידה ונגישה למשתמש.
  • אמינות הנתונים- לא כל נתון המסתובב ברשת הוא בעל רמת אמינות מספקת, ונדרש מיפוי גם באמצעות סרגל אמינות, לצורך סינון ושימוש במידע אמין ורלוונטי בלבד.
  • ערך המידע- גם מידע העומד במדדי האמינות לא בהכרח יהיה בעל ערך לחברה, ומטרת האלגוריתם היא לפתח שיטה לסינון ומיפוי וכן הגדרת ערך המידע ביחס למטרות ניהול הדאטה על ידי המערכת.

חברת ניהול דאטה אמינה אינה מוכרת ללקוח מוצר מדף, כי אם בניית פתרונות דאטה מתקדמים בהתאמה אישית בלבד.

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545