• ראשי
  • החזרי מס לשכירים

החזרי מס לשכירים

החזר מס לשכירים ניתן במצבים בהם האדם העובד העביר בשנה נתונה לרשויות המס – דרך ניכוי מתלוש השכר שלו – סכום גבוה ממה שאמור היה להיגבות בהתאם לפרמטרים השונים הנוגעים אליו. בין המשתנים האלה ניתן למנות את גובה ההכנסה שלו ושל בן או בת הזוג שלו, נקודות הזיכוי ממס ההכנסה, ההוצאות של השכיר לאורך השנה וכן הלאה.

אם חשבתם שמדובר בתרחיש נדיר, או שסכומי הכסף המיותר הנגבים הם די מינוריים, חשבו שנית. ההערכות הן שמאות אלפי ישראלים, רובם שכירים, זכאים לקבלת החזרי מס. הסכום הממוצע של ההחזר, כדי לסבר את האוזן, עולה על 8,000 ש"ח. במילים אחרת, זהו סכום כסף ששווה להילחם עליו, במיוחד אם לוקחים בחשבון שהתהליך מול רשות המיסים – בתיווכו ובליוויו של משרד רואה חשבון – הוא בהחלט אפשרי.

למה בכלל נדרשים החזרי מס?

החזרי מס לשכירים 2021 עשויים להינתן בכמה תרחישים עיקריים, אשר המשותף להם הוא אותו תשלום עודף של מס. סיבה עיקרית היא שבעוד המס מנוכה מדי חודש על פי ההערכות השכר, בפועל רק בתום השנה ניתן יהיה לדעת מהי ההכנסה הכללית המשפיעה על מדרגות המס וגובה המס שמשלמים. לעיתים השכיר לא מודע לזכויות המגיעות לו ולא מיידע את המעסיק על שינויים שהוא עובר (למשל בתא המשפחתי), ולפעמים המעסיק לוקה בהתנהלות שלו מול רשויות המס.

יש מצבים שמעלים בצורה משמעותית את הסיכויים לכך שייגבה מס עודף בשנה מסוימת, לרבות החלפה של מקומות עבודה, יציאה לחל"ת, פיטורין או לחלופין עבודה בשתי משרות במקביל מבלי שמבצעים במועד תיאום מס. חשוב לבחון את ההכנסה הכוללת, של השכיר ושל בת או בת הזוג שלו, ולראות מהן נקודות הזיכוי שעשויות להינתן להם: נקודות עבור ילדים, נכויות, סיום תואר אקדמי, מגורים ביישוב מזכה וכדומה עשויות להיות שוות אלפי שקלים בשנה, אם לא יותר מכך.

כך פועלים לקבלת החזר מס

יש שכירים אשר מקום העבודה שלהם יתנהל עבורם באופן מלא מול רשויות המס, כולל בכל הנוגע להגשת הבקשה להחזר. עבור רובם, עם זאת, אין מנוס אלא לבצע את התהליך באופן עצמאי, דרך פקיד השומה בלשכה אליה משתייכים או באופן מקוון. התהליך כרוך בהגשה של טופס רלוונטי – הלא הוא טופס 135 – אליו יש לצרף מסמכים כלליים ומסמכים נקודתיים בהתאם למהות הגשת הבקשה.

שימו לב שאת הבקשה לקבלת החזר מס ניתן להגיש רק לאחר תום שנת המס, ומבחינה מעשית חודשים ספורים לתוך השנה הבאה עקב המסמכים בהם יש להצטייד (למשל טופס 106, המפרט את כלל ההכנסות של השכיר בשנה הקודמת). נקודה מרכזית נוספת היא שניתן להגיש בקשה לקבלת החזר מס רטרואקטיבי, עד שש שנים אחורנית. אם מעוניינים לקבל החזר מס עבור יותר משנה אחת, דעו לכם שזה אפשרי אך נדרש ביצוע של התהליך באופן נפרד עבור כל שנה ושנה.

מדוע כדאי להיעזר ברואי חשבון?

למרות שניתן על פניו להגיש בקשה לקבלת החזר מס באופן עצמאי, ולעיתים מקבלים את מלוא ההחזר, בפועל מומלץ לעשות זאת באמצעות משרד רואי חשבון המתמחה בנושא של החזרי מס על סוגיהם. משרד מהסוג הזה צפוי להכיר את כל התקנות, הסעיפים ונקודות הזיכוי, כך שתוכלו להעריך כבר בנקודת ההתחלה מהם הסיכויים שלכם לקבל את הזיכוי ומהו הסכום הצפוי. המשרד חוסך לכם בהמשך לכך הרבה מאוד מאמצים, בעיקר בכל הנוגע להתנהלות מול רשות המס עד לסיום התהליך, השלמת מסמכים וכן הלאה.

את החזר המס לשכירים ניתן בהחלט למקסם באמצעות תכנון פיננסי נכון, המתייחס בין השאר לנקודות הזיכוי המחולקות בין בני הזוג או אפילו לאורך כמה שנים. תכנון נכון יכול להגדיל בעשרות אחוזים את גובה ההחזר שתקבלו בסופו של תהליך.

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545