תמחור מוצר – תמחיר והמחרה של מוצרים ושירותים
תמחור מוצר או שירות (המחרה) מהווה את אחת מההחלטות החשובות ביותר המתקבלות בעסק. לתמחור מוצר תהיה השפעה מהותית ביותר על רווחיותו של העסק ומצבו הפיננסי.
ההחלטות הכרוכות בתמחור מוצר שזורות יחד עם האסטרטגיה העסקית ועם היבטי תמחיר ותפעול. ניתוח מבנה העלויות בעסק מהווה נדבך חשוב אך לא בלעדי בקביעת מחירי המכירה האופטימאליים אשר יניבו את הרווח המקסימלי בטווח הארוך.
את ניתוח התמחיר יש לערוך עבור כל קבוצת מוצרים בעלי מאפיינים דומים ותוך הבחנה בין העלויות הישירות לבין העלויות העקיפות ובין העלויות המשתנות לבין העלויות הקבועות.
לא אחת מתברר כי עסקים רבים מוכרים ללא ידיעתם מוצרים במחירי הפסד וזאת מאחר שלא בוצעה העמסה מתאימה של חלק מהעלויות בייצור או ברכש. ניהול תמחיר יגלה לנו מהי העלות האמיתית של המוצר או השירות. עלות זו תשמש בדרך כלל כרף תחתון לקביעת מחיר המכירה של המוצר.
למותר לציין כי בתמחור מוצר (המחרה) יש להביא בחשבון שיקולים נוספים מעבר לשיקולי התמחיר ועלות המוצר. מטרת תמחור המוצר היא ברוב המקרים למקסם את רווחיות העסק בטווח הארוך. ההחלטה לגבי קביעת מחיר המכירה של המוצר כרוכה כמובן בשיקולים נוספים של היצע וביקוש, רמת התחרות בענף, מחירי המכירה של המתחרים, תנאי המכירה האחרים, נתח השוק הרצוי וכן הלאה. החלטות בנוגע לתמחור מוצר יש לקבל בכובד ראש ולאחר ניתוח יסודי ומעמיק.