• ראשי
  • השוק הפיננסי בישראל- סקירה ומושגי יסוד למתחילים

השוק הפיננסי בישראל- סקירה ומושגי יסוד למתחילים

השוק הפיננסי נשען על הרעיון שכסף הוא מוצר, ובדומה לכל מוצר צריכה הוא בעל ערך שמושפע מגורמים חיצוניים רבים, בישראל ובעולם.

על מנת להבין את כוחו של השוק הפיננסי בישראל, ביחס למצב הכלכלה בעולם, ניתן להשוות את כוחו של השקל למטבעות חוץ אחרים, בראשם הדולר האמריקאי והיורו האירופאי. בשנות התשעים חזינו בהתחזקות של הדולר אל מול השקל הישראלי, ויש מי שזוכר שעקב כך גם ענפים שונים בישראל נהגו לתמחר מוצרים ושירותים בדולר, דוגמת מחירי הדיור בקניה ובהשכרה, מחיר המנות באולמות האירועים ועוד.

לאורך השנים, בזכות התחזקות הכלכלה הישראלית, השקל התחזק על חשבון הדולר, והשווקים האמורים התאימו את עצמם למטבע הישראלי היציב.

ההתייחסות לכסף כאל מוצר צריכה תבוא לידי ביטוי בשוק ההלוואות והאשראי, כאשר הריבית המוצעת מהווה את מחירו של הכסף.

במדינת ישראל הריבית נקבעת על פי מספר מדדים ואלמנטים מובילים:

ריבית בנק ישראל- ריבית בנק ישראל מתעדכנת ונקבעת מדי חודש על ידי בנק ישראל, הוא הבנק המרכזי, ונועדה לתמחר את האשראי- מחיר הכסף, אותו היא מספקת לבנקים המסחריים, כמו גם את הריבית שהיא מעניקה לבנקים המסחריים בגין הפקדת כספים. ריבית בנק ישראל מהווה את הבסיס לכלל עסקאות האשראי במשק.

ריבית פריים- ריבית פריים היא שיטת תמחור האשראי של הבנקים המסחריים, כאשר זו נשענת על ריבית בנק ישראל, בתוספת 1.5%, המהווים את מרווח הרווח של הבנקים המסחריים.

מדד המחירים לצרכן- מדד המחירים לצרכן מתעדכן אף הוא מדי חודש, ונועד לשקף את יוקר המחיה, תוך בחינת סל מוצרים רחב וקבוע שכולל מוצרי נדל"ן, רכב, מוצרכי צריכה ומזון. הלוואות ותנאי אשראי רבים, בעיקר בענף המשכנתאות, מוצמדים למדד המחירים לצרכן.

כסף עושה כסף? מהן השקעות פיננסיות

בעוד שסקירת סוגי הריביות ואופן התמחור מתייחס הן להלוואות והן להפקדות וחסכונות של כסף בבנק, יזמים ומשקיעים רבים הבינו כי הריבית הבנקאית אינה מולידה תשואה מספקת לכסף, ומחפשים אחר אפיקי  השקעה מבטיחים יותר.

בין אפיקי ההשקעה הנפוצים:

השקעה בנדל"ן- שוק הנדל"ן מציג עליה קבועה במחירי הנכסים, כאשר הוא נשען על החוק הבסיסי ביותר בכלכלה: חוק הביקוש וההיצע. מאחר ושוק הנדל"ן נשען על הקרקעות כחומר הגלם, ההיצע הקיים הוא מוגבל במיוחד, שכן קרקעות לא ניתן לייבא או לייצר, וקיימת תלות במדיניות ההפשרה של הממשלה. בזכות ההיצע הנמוך והביקוש ההולך והגובר, מחירי הנדל"ן עולים בהתמדה, מה שיוצר שוק פורה להשקעות. השקעות נדל"ן כרוכות בתשלומי מיסוי אותם יש להביא בחשבון בעת בחירת הנכס ומימושו, ויחד עם זאת מדובר בהשקעות אשר נחשבות לבטוחות ומניבות.

נדל"ן בחו"ל- משקיעים רבים אשר מזהים את הפוטנציאל בשוק הנדל"ן, אינם מגבילים עצמם לשוק הנדל"ן בישראל, אלא מחפשים הזדמנויות להשקעות נדל"ניות גם בחו"ל. השקעות בארה"ב, בקנדה, בספרד ובאנגליה נחשבות למובילות בענף, כאשר השקעות מסוג זה חשוב לבצע בליווי מקצועי של עורך דין אשר מתמחה בחוקי הנדל"ן והמיסוי במדינה האמורה.

שוק ההון- השקעות בשוק ההון באות לתווך בין חברות ותאגידים אשר זקוקים למימון, למשקיעים המבקשים לתת אמון  בפעולות וברעיונות עסקיים, במטרה לגרוף רווח ותשואה. מדובר בענף רחב למדי, המציע השעות ברמות סיכון שונות, סולידיות או מאתגרות יותר. שוק ההון יוצר בית למשקיעים בכל רמות ההשקעה, החל מאנשים ממעמד הביניים אשר מבקשים להשקיע הון מוגבל ברמת סיכון נמוכה, וכלה במשקיעים מנוסים ואילי הון שמכירים בערך ובפוטנציאל של השקעות בשוק ההון ככלי להגדלת ההון העצמי.

יזמות עסקית- יזמות עסקית ככלי להשקעה מאפשרת השקעת הון עצמי והון שגויס באמצעות אשראי, לטובת מימוש של רעיונות עסקיים במטרה להביא לרווחיות עתידית.

השפעת משבר הקורונה על שוק ההון

משבר הקורונה בישראל הביא לצד המשבר הבריאות, גם אתגרים כלכליים לא פשוטים. עם תחילת המשבר, בחודש מרץ 2020, ניתן היה לראות זינוק משמעותי בריביות, אשר נולד כתוצאה מאי הוודאות שיצר המשבר, והחשש של הבנקים מפני אי עמידה בהתחייבויות של הלקוחות והלווים. עם המשכיות המשבר, ובזכות התערבות ממשלתית, כמו גם סגירת השמיים שהביאה להשארת הכסף והשקעתו בעסקים הישראלים, הריבית החלה לרדת ואף הגיעה לשיא הנמוך ביותר בישראל מאז קום המדינה.

ירידת הריבית הביאה לפריחה ולעלייה בשוק הנדל"ן, עלייה משמעותית בהיקף המשכנתאות שניתנו, כמו גם פתרונות האשראי וההלוואות האחרים שסופקו לציבור.

בתחום העסקי ניתן היה לראות ענפים שנפגעו פגיעה אנושה מן המשבר, דוגמת עסקי התיירות, האירוח והפנאי ועסקי המסעדנות, כאשר מבנה הפיצויים ששילמה המדינה לא נתן מענה לצרכים הייחודיים ולפגיעה הקשה שחוו העסקים בענפים הללו. יחד עם זאת, עודף הפנאי של הישראלים, ההישארות בישראל ומניעת החופשות בחו"ל, מתווה המענקים ורשתות הביטחון למובטלים, הולידו הצלחה ופריחה לעסקים הישראלים המקומיים, הן בתחום המוצרים לעיצוב הבית, מוצרי החשמל, ענף המזון ורשתות השיווק, ענף הטקסטיל, האופנה והביגוד ועוד.

עסקים שידעו לעשות את ההתאמה מצב, לרבות מתן שירותי אונליין, גיוס מערך משלוחים וניהול מלאי מותאם- זכו לפירגון גדול מצד הישראלים ולפריחה עסקית.

אשראי חוץ בנקאי

לצד האשראי המוכר הניתן על ידי הבנקים בכפיפות לבנק ישראל, רגולציה שקידם משרד האוצר פתחה את השוק לתחרות ויצרה אפשרות לקבלת פתרונות אשראי, הניתנים תחת פיקוח משרד האוצר על ידי גופים פרטיים.

בין הגופים המורשים לספק הלוואות ותנאי אשראי בישראל ניתן למצוא:

  • חברות ביטוח
  • חברות האשראי

חברות פיננסיות הפועלות בשוק ההון.

אשראי חוץ בנקאי הניתן על ידי גורמים אשר זכו לרישיון משרד האוצר הן הלוואות הניתנות כחוק, כנגד הסכם וריבית הנקבעת ונחתמת מראש, ונחשבת תחרותית לשוק. כניסת השחקניות החדשות לשוק האשראי בישראל הולידה מגוון פתרונות לקבלת אשראי, הלוואות ומשכנתאות גם ללקוחות מסורבי אשראי ו/או מוגבלים בבנק, וכן למשקיעים המבקשים לגייס הון נוסף לצרכי השקעות, מחוץ למסגרת הבנקאית.

כמו כן כטבעה של תחרות, גם התחרות בשוק הפיננסי הולידה תכניות הלוואות משתלמות יותר, שיפור של השירות ומלחמה על לבו וכיסו של הלקוח.

איך משתלבים בשוק הפיננסי ובהשקעות בישראל?

רבים מגיעים לתובנה כי עבודה קשה לצרכי פרנסה מציבה תקרת זכוכית מעל ראשם, ומבקשים למצוא דרך להגדיל את ההון העצמי שהושג בעמל, באמצעות חסכונות, ירושות או בדרכים אחרות, באמצעות השקעה חכמה. מטבע הדברים בכל השקעה שקיים בה פוטנציאל לתשואה ולרווח- קיימת גם רמת סיכון מסוימת. זיהוי הזדמנויות ההשקעה ומיפוי של הסיכונים, תוך צמצום היקף הסיכון, הם הדרך להשקעה בטוחה ומניבה, אולם לרוב משקיעים חסרי ניסיון יתקשו לזהות את ההזדמנויות והסיכונים ללא עזרה מקצועית. ניתן למצוא כיום חברות ויועצים בשוק הפיננסי, המסייעים באיתור השקעות חכמות, תכנון ההשקעות, פיצול הון להגברת הסיכויים ולהגדלת התשואה כמו גם לצמצום הסיכון.

צריכים ייעוץ?
התקשרו
077-9971545